מעבר לתפריט ראשי מעבר לתפריט תחתון

"גם אם סיפור דמיוני, תמיד יש בו מהסופרת" - ראיון עם הסופרת ועורכת הדין טלי שפירא שחטר

טלי שפירא שחטר נשואה +3 היא סופרת, עורכת דין ומגשרת, מוזיקאית ומרצה. ספרה הראשון 'במקרה או שלא' זכה לשבחי הביקורת, וספרה החדש 'מועמדת יקרה' שנמכר בימים אלה ברשת סטימצקי, כבר הספיק לקצור שבחים.

תפסנו את טלי לראיון קצר והצגנו לה מספר שאלות שמסקרנות אותנו.

הרומן החדש שלך 'מועמדת יקרה' עוסק בעו"ד תמרה אורלב, סנגורית מועמדת לשיפוט, שאירוע מטלטל את עולמה ומאיים על מועמדותה והשאלה מי רוצה ברעתה ולמה, הסוף מפתיע. את עו"ד, בעבר בכירה בפרקליטות. כסופרת, מדובר בספור מהדמיון או שהספור הינו על בסיס דברים שקרו לך או לחבריך בעבודה המשפטית?

"הספר והדמויות בו הם כולם פרי דמיוני. אבל גם ספור דמיוני, מבוסס על סיפורי חיים,  סיפורים שנאספו לאורך השנים בעבודתי בפרקליטות, בהופעה בבתי המשפט, מסיפורים של נאשמים ונפגעי עבירה, סיפורים אשר שולבו והיוו מקור השראה לספר. כך, הספר מאפשר לקורא בשפה יומיומית קולחת וסוחפת להסתובב במסדרונות ואולמות בית המשפט, להרגיש את האווירה, להכיר את מאזני הכוחות ואת הנפשות הפועלות, תובעים, סניגורים, שופטים דרך משקפיים אנושיות, כולם בני אדם שעוברים דברים בחיים"

את מגדירה את הספר החדש "מועמדת יקרה" כספר מתח משפטי?

"לאו דווקא. זה רומן. אין ספק שהספר מותח עד הסוף ומתרחש בעולם המשפט, אבל לא אגדיר אותו כשייך רק לסוגת מתח משפטי כי זהו רומן שיש בו אהבה, וכמיהה לאבא שלא היה, ותהיות אודות החיים"

איפה נמצאים קווי הגבול בינך כסופרת לדמויות הדמיוניות שאת כותבת?

"גם אם ספור דמיוני, תמיד יש בו מהסופרת. הכוונה, שגם אם דברים לא קרו לי, מחשבות ורגשות הגיבורה באים ממני, במובן זה כסופרת אני חשופה. דוגמא ל'ערבוב' שמתקיים בא לידי ביטוי במוסיקה שאני אוהבת. ברומן 'במקרה או שלא' יש פסקול של אופרות וב'מועמדת יקרה' יש פסקול ג'אז, ולא רק.  כשאני כותבת אני מרגישה בסרט..."

שני ספריך, "במקרה או שלא", ו"מועמדת יקרה" מדברים על משברים של גיבורות והתמודדות אמיצה. במה התמודדות הגיבורה בספרך החדש "מועמדת יקרה" שונה מההתמודדות הגיבורה ברומן "במקרה או שלא"?

"ברומן 'במקרה או שלא' יש משבר של אישה בשנות ה40 שמתמודדת עם משבר זוגי כלכלי ואישי אחרי שחבר עושה להם עוקץ כלכלי. ב'מועמדת יקרה', עו"ד תמרה אורלב מתמודדת לבדה, עם משבר שמאיים על מועמדותה ועל חייה. אמה נפטרה, אבא לא היה לה (היא לא הפסיקה להאמין שיש סודות בבית ויום אחד הוא יופיע) החבר עזב אותה ועכשיו רוצים לפגוע לה בקריירה, בשיפוט. אין מישהו שלא עובר משבר בחיים והקורא יכול להזדהות עם הגיבורות, ומקווה עבורן שתצלחנה לצאת בשלום ומחוזקות. בשני המקרים המשבר משתרע על כל מיני תחומים, אבל אני חושבת שאם ב'במקרה או שלא' המשבר בא מהיצמדות לסטטוס חיצוני, לאופן שבו הגיבורה רואה את עצמה מתנהלת בעולם, וההתמודדות בהתאם, ברומן 'מועמדת יקרה' המשבר משתקף מהיצמדות למערכות יחסים בינאישיות כפי שהיא מדמיינת אותם, וההתמודדות נוגעת לאופן שהגיבורה רואה את עצמה פנימה. בשני הספרים הקורא יכול לזהות בעצמו מהגיבורות וגיבורי המשנה, ולכן הקריאה זה מסע שנוגע בכולם, כי דרך עלילות סוחפות, מדברים בעצם על החיים".

על קצה המזלג, במה דומה ושונה לדעתך עבודת הכתיבה כסופרת מעבודת הכתיבה כעורכת דין?

"בשני המקרים משתמשים במילים ומשפטים, גם הכתיבה כסופרת זו עבודה, במובן זה שהיא לא נוצרת בחופשה אלא בתוך סדר יום ויש תכנון. בשני המקרים דברים דינאמיים, כמו שבבית המשפט עדים יכולים לשנות מה שאמרו, כסופרת לדמויות חיות משלהן, אבל פה הדמיון נגמר. בבית המשפט צריך לדבוק בעובדות, בכתבי הטענות, בעולם הספרות אפשר לייצר טוויסט בעלילה, לדבוק ברגש והכל מתקבל. בעוד שהסופר צריך לדבוק באמת העובדתית שהוא מייצר, בעולם המשפט עורך הדין מוגבל באמת המשפטית אליה הוא מחויב מכוח החוק והפסיקה. זה כבר להרצאה נפרדת..."

אני רואה שספרך הראשון יצא לאור בשנת 2015 וספרך השני יצא בשנת 2021 הרבה שואלים מה עושה סופר אחרי שסיים לכתוב את הספר, מה קורה בין ספר לספר וכיצד השפיעה עליך תקופת קורונה?

"שאלה טובה. לי לקח לכתוב כל אחד מהספרים 4-5 שנים, לאחר הכתיבה הספר עובר עריכה, הגהה, וגרפיקה, ורק לאחר מכן יורד לדפוס. התארכות הזמן בין ספר לספר נובעת בין היתר מכך שבמקביל לכתיבת הספרים אני חייה חיים מלאים ועמוסים, ומהרצון שלי להיות מעורבת בחוויה כלומר בכל הפרטים שנוגעים לספר שהוא כמו תינוק שנולד ונותנים לו את הזמן שלו, לרבות השיווק , יחסי ציבור, הרצאות, מפגשים עם קוראים כמו מפגשי חתימות שאני עושה בסניפי סטימצקי ומאד נהנית מהם. כמובן שמגפת הקורונה השפיעה, פחות אנשים יוצאים מהבתים לרכוש ספרים, פחות באים למפגשים והרצאות פרונטליות, אבל זה יוצר אתגרים חדשים, שאני מנסה להתמודד איתם בהצלחה".

איזה מסר רצית להעביר בספרים שלך?

"החיים מורכבים, כולנו בני אדם, לכל אחד חולשות וחוזקות ואנחנו שלמים גם אם לא מושלמים. חווית הקריאה מאפשרת לקוראים להשתלב במסע, לאהוב את עצמנו במובן זה שבמקום לשפוט את עצמנו, להיות סקרנים בנוגע לדרך שאנו עוברים, להתבונן פנימה ולזכור שתמיד יש לכל אחד ואחת מאיתנו יותר מאופציה אחת בחיים".

סגור
Loading
Go back to %1