היסטוריה של האסטרונומיה

מייקל הוסקין

היסטוריה של האסטרונומיה / הוסקין מייקל

האסטרונומיה היא מענפי המדע העתיקים ביותר, והיא הביאה לתמורות עצומות בדרכים שבהן תפסו בני אדם את עולמם. ספר רחב יריעה זה, אשר נכתב על ידי מיטב החוקרים בתחום, בוחן את ההיסטוריה של חקר היקום למן הפְּרה-היסטוריה ועד לאסטרונומיה ולאסטרופיזיקה המודרניות. היסטוריה של האסטרונומיה מתרכז בנושאים החשובים ובסוגיות המרכזיות בתולדות האסטרונומיה, ובכלל זה המהפכה הקופרניקאית אשר ערערה על הסמכות הדתית בתחומים רבים, לא באסטרונומיה בלבד, וכן באסטרונומיה של המאות ה-17 וה-18 אשר הביאה להישגים כבירים בהבנת מבנה מערכת השמש והיקום כולו. היסטוריה של האסטרונומיה אינו עוסק רק בתולדות הגילויים החשובים באסטרונומיה, אלא מקדיש תשומת לב רבה גם להתפתחויות הטכנולוגיות שאפשרו "להרחיב את חושי האדם" – האצטרולב, טלסקופ העדשות, טלסקופ המראות, טלסקופ הרדיו ומכשירים נוספים. הגילויים באסטרונומיה נסקרים לאור החידושים בפיזיקה התיאורטית – התורה הניוטונית ותורתו של איינשטיין למשל – וכן על רקע התמורות המפליגות בהשקפת העולם הקוסמולוגית המערבית. פרקי הספר מבהירים כיצד התנהלו ההשפעות ההדדיות בין האסטרונומיה ובין המטפיזיקה, וכיצד משתלבים תולדות האסטרונומיה בתולדותיהם של ענפי מדע נוספים. התמונה המצטיירת כאן מגלה את מורכבותו העצומה של המדע כתופעה היסטורית, כמו גם את יחסי הגומלין הרבים שמקיים המדע עם גורמים תרבותיים וחברתיים.
קרא עוד... הצג פחות...