מאין באנו הצופן הגנטי של תנ"ך

מאין באנו הצופן הגנטי של תנ"ך

ישראל קנוהל

ממשה עד משה לא קם כמשה, נאמר על הרמב”ם, אחד מהפילוסופיים המשפיעים ביותר על ההגות המערבית והיהודית לדורותיה. נאמר ובצדק, טוען פרופ’ ישראל קנוהל בעקבות ספרו החדש “מאין באנו” (הוצאת דביר). הרמב”ם דגל ברציונליזם מצד אחד, ובטרנסצנדנטיות מצד שני. שלושה עשר העיקרים שלו הפכו לקאנוניים ברוב זרמי היהדות, ומהם נשקפת ראיה ברורה מאוד של היהדות: אלוהים הוא מקור העולם והמציאות נובעת ממנו, הוא מופשט ומנותק מהטבע, הוא קדמון ואינסופי, אין לו ייצוג פיזי, יש לו ייצוג רוחני. הוא יחיד ומיוחד, תורתו היא האמת הבלעדית ונביאו הוא משה. הוא יודע הכל ומעל לכל, הוא גומל ומעניש, אין עוד מלבדו. ובראיה אחרת: תפיסתו המונותאיסטית של פרעה אחנתון ללא המוטיבים האליליים הטבעיים, וללא ייצוג סמלי. זוהי תפיסתו המהפכנית של משה רבינו, שנתגלתה לעולם במאה ה-13 לפנה”ס – תפיסה שספגה מהמורות שונות במשך הדורות עד שהוגדרה מחדש כעבור כ-2500 שנה. לרמב”ם היו מעט תוספות משלו, שכמובן לא המציא אלא רק ניסח – רעיון השכר והעונש, חזון אחרית הימים והאמונה במשיח ובתיקון העולם. מדובר ברעיונות שהתווספו מאוחר יותר לתפיסתו התיאולוגית של משה. אז מה. העובדה היא שהמוסר היהודי מתבסס עדיין על עיקרים בסיסיים של מונותיאיזם טרנסצנדנטי זה. בנסחו של קנוהל את הקביעה הזאת הוא רומס לא אחת ולא שתי פרות קדושות: תורתו של משה הנמצאת בידינו היא מוטציה שלה ולמעשה פיתוח מאוחר ומלאכותי, תורת משה לא היתה מעולם מוצר פיזי שאפשר להוריד מהשמיים ובכלל שמיים וארץ הם שני ניגודים, על פי אותה תורה מקורית. על כן גם מעמד הר סיני הוא לא משהו שהתרחש, מן הסתם גם יציאת מצריים לא היתה מאורע דרמטי ורב משמעות, הפולחן היהודי – הקרבנות והמצוות, לא קיימים בתורת משה השכלית מעיקרה. האמונה היא המרכיב החשוב, אין שכר, אין עונש, אין השגחה. אין יהדות. יש הומניזם.
קרא עוד... הצג פחות...
מחיר קטלוגי 85.00 ₪
מחיר באתר 51 .00
+ -
שם:
מאין באנו הצופן הגנטי של תנ"ך
מחבר:
ישראל קנוהל
כריכה:
רכה
שפה:
עברית
ISBN #1:
0001-2576
מק"ט:
010010569
מוציא לאור/ספק:
דביר
ביקורות
  • גילה רוזנר 15 בינואר 2018

    ספר מעניין מאוד

    אהבתי
    ממליצה בחום גם על ספר בשם "לדעת טוב ורע"
    ספר מיוחד ומרתק

כתוב את חוות הדעת שלך

איך תדרג מוצר זה?